Zwangerschapskwalen

leestijd 5 minuten·1004 woorden

Er verandert van alles in uw lichaam tijdens uw zwangerschap. Dat kan ongemakken met zich meebrengen, de zogenaamde zwangerschapskwalen. Sommige zwangere vrouwen hebben nergens last van. Anderen hebben juist erg veel last van zwangerschapskwalen. Hieronder vindt u de meest voorkomende kwalen – en wat u ertegen kunt doen. 

Vermoeidheid 

  • Kenmerken

    Veel zwangere vrouwen zijn erg moe in de eerste 3 maanden. Ook de laatste 3 maanden, met een dikke buik, kunnen flink vermoeiend zijn.  

  • Maatregelen

    • Als u in verwachting bent, is het verstandig om voldoende rust te nemen. Ook is het raadzaam om tijdig met zwangerschapsverlof te gaan en het dan rustig aan te doen.
    • Heeft u naast vermoeidheid ook last van duizeligheid? Laat u dan testen op bloedarmoede door uw verloskundige of gynaecoloog. Bloedarmoede komt vaak voor bij zwangere vrouwen.  

Misselijkheid

  • Kenmerken 

    In het begin van de zwangerschap (meestal vanaf ongeveer de 6e week) zijn veel zwangere vrouwen misselijk. Ook overgeven hoort daar vaak bij. Dit komt door het zwangerschapshormoon hCG. Ditzelfde hormoon kan ervoor zorgen dat u overgevoelig wordt voor bepaalde geuren. Meestal gaat de misselijkheid vanzelf over na de 13e week van de zwangerschap. 

  • Maatregelen 

    • Misselijkheid kunt u tegengaan door bij het opstaan meteen wat te eten en drinken. Kies iets lichts en drink thee (geen koffie).  
    • Overdag helpt het om uw maag gevuld te houden. Maar sterk gekruid eten en vet eten kunt u beter mijden. 
    • Frisse lucht helpt vaak ook tegen misselijkheid. Ga regelmatig naar buiten. 
    • Moet u veel overgeven? Drink dan voldoende om het vocht weer aan te vullen.  
    • Kunt u nauwelijks eten en drinken binnenhouden? Ga dan naar uw huisarts. 

Harde buiken

  • Kenmerken 

    Vooral als u druk bent, kunt u een ‘harde buik’ krijgen. Uw buik voelt dan hard aan doordat uw baarmoeder zich samentrekt. Dit hoort erbij en kan geen kwaad. Maar als u vaak harde buiken heeft, is het goed om dit te bespreken met uw verloskundige of gynaecoloog. 

  • Maatregelen

    Ontspanning, rust en warmte op uw buik (warme hittepit, warme kruik, warm bad) kunnen helpen om uw harde buik weer zacht te maken. 

Vocht vasthouden

  • Kenmerken

    Zwangere vrouwen houden meer vocht vast dan normaal. Tijdens zwangerschap heeft het lichaam extra vocht nodig. Veel vrouwen die in verwachting zijn krijgen dikke voeten, enkels en onderbenen, en vaak ook dikke handen en vingers of een opgezwollen gezicht. Vocht vasthouden tijdens de zwangerschap is niet prettig, maar kan meestal geen kwaad. Na de bevalling verdwijnt het vocht vanzelf weer. 

  • Maatregelen 

    • Ga méér drinken (niet minder!). Dan kan uw lichaam het vocht beter afvoeren. Drink het liefst water. 
    • Krijgt u last van hoge bloeddruk of zware hoofdpijn? Dat kan wijzen op zwangerschapsvergiftiging of het HELLP-syndroom. Deze twee zwangerschapsaandoeningen hebben te maken met verhoogde bloeddruk. Ze kunnen gevaarlijk zijn voor uzelf en voor de baby. Ga met hoge bloeddruk of zware hoofdpijn daarom direct naar uw huisarts, verloskundige of gynaecoloog.  
    • Vocht in de benen kan soms leiden tot trombose. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat u voldoende beweegt. Ook steunkousen kunnen helpen. 

Verstopping 

  • Kenmerken

    Tijdens de zwangerschap gaan uw darmen langzamer werken. Hierdoor kunt u last krijgen van verstopte darmen.  

  • Maatregelen

    • Eet voeding met veel vezels: brood, ontbijtgranen, groente en fruit, aardappelen, peulvruchten en noten. Vezels maken uw ontlasting zachter. 
    • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. 
    • Eventueel kunt u speciale zakjes met vezels bij uw BENU Apotheek halen. Daarbij moet u veel drinken: minstens 1,5 tot 2 liter per dag. 
    • Wees voorzichtig met laxerende middelen, zeker als u zwanger bent. Vraag uw BENU Apotheek om advies. 

Aambeien 

  • Kenmerken

    Aambeien zijn zwellichamen: uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus die kunnen zwellen. Daardoor sluiten ze de anus luchtdicht en lekdicht af. Als aambeien onder hoge druk staan, bijvoorbeeld door zwangerschap, kunnen ze dik en geïrriteerd raken. Dat kan jeuk en pijn  veroorzaken.  

  • Maatregelen

    • Persen tijdens de ontlasting kan uw aambeiklachten verergeren. Probeer daarom verstopping en harde ontlasting te voorkomen. Houd uw ontlasting niet op: ga meteen naar de wc als u aandrang voelt. 
    • Probeer uw ontlasting zacht(er) te maken door vezelrijke voeding en voldoende lichaamsbeweging. Brood, ontbijtgranen, groente en fruit, aardappelen, peulvruchten en noten bevatten veel vezels. 
    • Er zijn een aantal middelen die de pijn en jeuk kunnen verlichten bij aambeien. Uw BENU Apotheek kan u advies op maat geven. 

Brandend maagzuur 

  • Kenmerken 

    Hoe groter de baby in uw buik wordt, hoe meer uw maag in de verdrukking komt. Daardoor werkt de sluitspier tussen uw maag en slokdarm niet meer goed. U kunt een drukkende pijn boven de maag voelen, een branderig gevoel hebben en zuuroprispingen krijgen.  

  • Maatregelen

    • Drink zo min mogelijk koffie. En drink geen koolzuurhoudende dranken of zure dranken (zoals sinaasappelsap).  
    • Eet geen grote maaltijden. Eet ook geen vet eten of scherp gekruid eten.  
    • Geef uw maag zo veel mogelijk ruimte. Ga goed rechtop staan en zet het hoofdeinde van uw bed iets hoger (of gebruik meerdere hoofdkussens).  
    • Er zijn een aantal middelen die maagzuur kunnen neutraliseren. Uw BENU Apotheek kan u advies op maat geven. 

Bekkenklachten 

  • Kenmerken

    Tijdens de zwangerschap worden de verbindingen tussen de bekkenbotten zachter en beweeglijker. Dit is nodig voor de geboorte. Maar u kunt er wel pijn van hebben. Doordat uw buik dik en zwaar wordt, gaat u anders staan. Ook dat kan bekkenklachten veroorzaken. Meestal gaan bekkenklachten na de bevalling weer over. Maar als u bekkeninstabiliteit ontwikkelt, kunnen uw klachten na de bevalling aanhouden. Bekkeninstabiliteit veroorzaakt pijn rond uw schaambeen, uw stuitje, en één bil. Ook heeft u dan (steeds meer) moeite bij het bewegen.  

  • Maatregelen

    • Zorg voor voldoende rust én voldoende beweging. Een goede balans daartussen is heel belangrijk. Door rust kan uw lichaam zich herstellen. Door beweging houdt u uw spieren sterk. 
    • Probeer op uw zij te slapen en leg een kussen tussen uw knieën en enkels.  
    • Een stevige bekkenband kan verlichting geven bij bekkenpijn en bekkeninstabiliteit.  
    • Zijn de klachten ernstig, raadpleeg dan uw verloskundige of gynaecoloog.